• Hem
  • Boken ATT VÅGA
  • Kurser
  • Om mig
    • Media & Press
    • Sagt om Camilla
  • Blogg
  • Kontakt
  • Logga in
  • Hem
  • Boken ATT VÅGA
  • Kurser
  • Om mig
    • Media & Press
    • Sagt om Camilla
  • Blogg
  • Kontakt
  • Logga in
0 kr 0 Cart
Facebook Instagram Youtube Tiktok

Läsarbrev

  • Home
  • Blogg
  • Läsarbrev

Min unghäst bara stannar

  • Posted by ryttarcoach
  • Date 20 september, 2011
  • Categories Läsarbrev
  • Comments 2 comments

Fick ett brev som löd;

Hej!

Jag har ett varmblodssto på 5 år. Hon är nu riden i lite mer än 1 år.
Jag har själv ridit in henne och det har funkat bra.
Men vi har några problem som måste lösas.
När jag rider i ridhuset eller paddocken så kan hon rätt som det är bara stanna och vägra gå framåt.
Även från trav, stannar hon bara.
Driver jag på henne kan hon ibland backa eller ställa sig.
Hon är en väldigt bestämd dam som gärna vill bestämma i båda ridningen och hanteringen.
Men vilket går bättre för varje dag.
Jag undrar om du har något tips hur jag kan göra när hon stannar.
Gärna någon bra ridövning för unghästar också.

Hej!
Det kan vara en kombination av saker varför hon stannar. Jag skulle kolla upp henne med en equiterapeut om hon har ont någonstans. Har du samma sadel som när du red in henne? Har du kollat så att den sadeln fortfarande passar henne? En unghäst ändrar sig väldigt mycket från förvandlingen av att vara unghäst till att bli ridhäst! Kollat tänderna ifall hon har några hakar eller andra problem?
Om hon har blivit fullständigt genomgången så kanske hon associerar ridbanan med att det är tråkigt och därför stannar! Men jag vill inte ge dig några övningar än som du ska ”tvinga” henne att göra om hon har ont för det är inte normalt att en häst stannar ofta eller reser sig, då är något fel! Så lyssna på din häst!
Lycka till!

ryttarcoach

Previous post

Sticker, bockar och tvärnitar....
20 september, 2011

Next post

Känseldöd i munnen
21 september, 2011

You may also like

image
Läsarbrev – Har du en fråga?
21 februari, 2020
Häst som inte gillar att bli lastad längre…
25 januari, 2013

Fick ett brev som löd; ”jo hejsan, jag hittade in till din sida en dag så jag sökte på svårlastade hästar. jag har en storhäst som varit hur lättlastad som helst, jämt. alltid gått på och aldrig varit något problem. vi köpte en ny transport, jag …

Ponny med separationsångest
31 december, 2012

Fick ett brev som löd; ”Hej! Jag har en minishettis valack, 3år, som jag har ”haft” sedan han var ca. ett halvår gammal. Jag ägde honom inte i början utan han stod inackorderad i mitt stall men efter att en oseriös köpare till honom drog …

    2 Comments

  1. jessica
    22 september, 2011 19:10

    >Hej och tack för svar! Hästen är kollad av veterinär och tänderna är kollade och fixade! Sadeln är även inpassad och ligger bra på henne. Equiterapeut har även gått igenom henne. Det känns mer som att det är dumheter, då hon är VÄLDIGT bestämd även i hanteringen. Rider inte alls ofta i ridhus. Absolut så lyssnar jag på min häst mer än något annat! Skulle aldrig ''tvinga'' henne till något om hon betedde sig så för att hon hade ont. Jag tror bara att hon är väldigt envis och vill göra på sitt sätt 🙂

  2. Isabell
    25 oktober, 2017 22:03

    Hej!
    Ramla in på denna tråd och blev helt paff,
    Jag går igenom EXAKT likadant med min varmblods valack och är i sån förtvivlan!

    Om du ser detta Jessica hur gick det? Vad hände?

  • Integritetspolicy (GDPR)
  • Köpvillkor
  • Integritetspolicy (GDPR)
  • Köpvillkor
Facebook Instagram Youtube Tiktok