• Hem
  • Boken ATT VÅGA
  • Kurser
  • Om mig
    • Media & Press
    • Sagt om Camilla
  • Blogg
  • Kontakt
  • Logga in
  • Hem
  • Boken ATT VÅGA
  • Kurser
  • Om mig
    • Media & Press
    • Sagt om Camilla
  • Blogg
  • Kontakt
  • Logga in
0 kr 0 Cart
Facebook Instagram Youtube Tiktok

Vårt dagliga liv

  • Home
  • Blogg
  • Vårt dagliga liv

Trött på fruset vatten! Nu har vi tillverkat 2 värmebaljor!

  • Posted by ryttarcoach
  • Date 13 februari, 2012
  • Categories Vårt dagliga liv
  • Comments 7 comments

Eller vi och vi… Mannen min gjorde en förra helgen för att se om det funkade och balja nr 2 blev klar i helgen. Skit va bra dem är och va bra de håller värmen!

Började först att försöka övertala karln att vi måste skaffa värmebaljor till hagarna men att köpa 2 st Thermobar för 5000 kr/st är lite svårt att få någon att betala. När Birk så blev jättesjuk började han inse att vi måste nog göra det endå. Dock sved det i plånboken och likt Sickan i Jönsson ligan slog vi våra kloka huvuden ihop och sedan byggde han ihop dem!

På Thermobars hemsida står det ”Termostaten känner vattnets temperatur och gör att vattnet hålls på behagliga +15 till 20 grader vilket medför ett större vätskeintag per dag.” och vidare ”Används med fördel hela året, då vattnet hålls friskt och kallt om sommaren. ” Det är inte riktigt sant! Under vintertid klarar inte Thermobar att hålla vattnet +15-20 grader om du inte har lock på hela tiden vill säga! Temperaturen man pratar om ska väl ändå gälla i dricksvattnet som står framme till hästarna?! Och att det skulle hålla vattnet svalt på sommaren är omöjligt, hur sjutton ska Thermobar klara det när den inte har någon kylning i sitt aggregat utan enbart värme? Visst är isolerat vatten kallare än utomhustemperaturen (på sommaren) men inte så kallt!

Våra värmebaljor håller kanonbra eller vad sägs om detta? Att hålla +15,3 grader i vattnet vid en utomhustemperatur på -17,7 grader?

Och dessutom sparade vi ca 7000 kr på båda baljorna! Så ska det vara, eller hur!

 

 

ryttarcoach

Previous post

Hästfrågan & Jerringpriset i Sveriges Radio
13 februari, 2012

Next post

Roliga bilder
14 februari, 2012

You may also like

800px-Horse-and-pony
Ett nytt spännande år står inför dörren…
29 december, 2015
Dumma dumma Sven!
12 december, 2013

Förra veckan hade vi den jäkla Sven här och det var ingen trevlig upplevelse. För er som missade det så var Sven en storm som drog in över södra Sverige och självklart vår gård Graneborg. Ingen trevlig bekantskap kan jag säga! På torsdag eftermiddag börjar …

Mycket planer!
9 december, 2013

2014 blir verkligen mitt år! 🙂 För det första har jag bytt jobb vilket jag tror kommer bli kanon. Jag kommer att gå från att jobba 110% till att arbeta 75% = vilket betyder att jag kommer kunna ägna mer tid åt mina hästar, undervisning …

    7 Comments

  1. Susanne
    3 december, 2012 21:57

    och hur bar ni er åt?

    Susanne

  2. Marina Brodin
    4 december, 2012 06:32

    Hej!
    Villken fiffig värmebalja!!! Det är inte så att du/ni har lite instruktioner hur ni gick till väga med bygget?! Vi har 4 st hästar som är törstiga nu när det är 12-18 grader kallt. Blir ju några hinkar att bära och tömma med is!

  3. Ann
    20 januari, 2014 21:32

    Hejsan snälla du kan du berätta hir ni gjorde?

  4. Mumsan
    4 oktober, 2014 16:48

    Hur???

  5. Alf Andersson
    27 oktober, 2014 19:43

    Önskar få svar på eran lösning gällande vinter vatten i hagarna!
    Ser intressant ut!

  6. Alf Andersson
    27 oktober, 2014 19:44

    Jag önskar vet hur ni har gjort,,,
    Vi behöver varmt vatten i alla hagar på Riddersvik fält ridklubb..

  7. Bettina Holm
    8 november, 2016 08:14

    Hejsa

    Rigtig smart løsning på at holde vandet varmt, men har du flere billeder af jeres arbejde og hvordan i har lavet vand karret?

    Med venlig hilsen Bettina fra Danmark

  • Integritetspolicy (GDPR)
  • Köpvillkor
  • Integritetspolicy (GDPR)
  • Köpvillkor
Facebook Instagram Youtube Tiktok