• Hem
  • Boken ATT VÅGA
  • Kurser
  • Om mig
    • Media & Press
    • Sagt om Camilla
  • Blogg
  • Kontakt
  • Logga in
  • Hem
  • Boken ATT VÅGA
  • Kurser
  • Om mig
    • Media & Press
    • Sagt om Camilla
  • Blogg
  • Kontakt
  • Logga in
0 kr 0 Cart
Facebook Instagram Youtube Tiktok

Läsarbrev

  • Home
  • Blogg
  • Läsarbrev

Hur bygger jag upp min hästs ryggmuskler?

  • Posted by ryttarcoach
  • Date 4 februari, 2011
  • Categories Läsarbrev
  • Comments 1 comment

Fick ett brev som löd;

Jag vill bygga muskler på min Nordsvenska valack, han har gått trav i yngre år, sedan stått flera år….. men han börjar komma igång nu lite grann, han är snart 15 år men pigg som en unghäst 🙂 Men jag undrar om du har tips på hur jag ska träna för att bygga muskler på honom, mycket rygg och bog muskler, baken är i rätt bra form.

Hej!

För det första är det viktigt att rida hästen lång och låg så att hästen verkligen söker sig framåt nedåt och sträcker ut hela överlinjen. Det är A och O! Därifrån kan du göra alla sorters övningar eller rida ut bara hästen bibehåller formen.
Tömkörning är jättebra på alla sätt och vis och borde ingå i alla hästars träning.
Rid över bommar och cavaletti, stärker ryggen jättemycket!
Även hoppning av studs hjälper ryggen.
Löshoppning borde också alla ha med i sin träning dessutom tycker de flesta hästar att det är superkul!
Rid ut och upp och ner för backar.
Har du möjlighet att rida vid stranden? Att rida i sand är ett riktigt styrketräningspass (visserligen för rumpan med) tänk bara på att inte ta det lugnt eftersom det lätt bildas mycket mjölksyra.

Har du kollat fodret? Ett bra foder hjälper till att bygga och underhålla hästens muskler. Finns bra tillskottsfoder som hjälper hästen att bygga upp muskler (även om det inte går att punktfodra 😉
Sist men inte minst har du kollat så sadeln är okej, så att den inte klämmer och hindrar din häst från att bygga ryggmuskler? Behöver absolut inte vara så men bra att kolla upp innan man börjar kräva för mycket av din häst.

Lycka till!

ryttarcoach

Previous post

Vad är det för skillnad på alla ridstilar?
4 februari, 2011

Next post

Hur ska jag få min travare att galoppera?
11 februari, 2011

You may also like

image
Läsarbrev – Har du en fråga?
21 februari, 2020
Häst som inte gillar att bli lastad längre…
25 januari, 2013

Fick ett brev som löd; ”jo hejsan, jag hittade in till din sida en dag så jag sökte på svårlastade hästar. jag har en storhäst som varit hur lättlastad som helst, jämt. alltid gått på och aldrig varit något problem. vi köpte en ny transport, jag …

Ponny med separationsångest
31 december, 2012

Fick ett brev som löd; ”Hej! Jag har en minishettis valack, 3år, som jag har ”haft” sedan han var ca. ett halvår gammal. Jag ägde honom inte i början utan han stod inackorderad i mitt stall men efter att en oseriös köpare till honom drog …

    1 Comment

  1. jessica
    6 februari, 2011 19:02

    >hihi vilken sötnos! 🙂

  • Integritetspolicy (GDPR)
  • Köpvillkor
  • Integritetspolicy (GDPR)
  • Köpvillkor
Facebook Instagram Youtube Tiktok